Na het paasweekend krijgen ondernemers die het platform van Amazon gebruiken
om hun waar te slijten een klap te verwerken. Het bedrijf uit Seattle
verhoogt het percentage dat het ontvangt over iedere verkoop op meerdere
producten.

Zo moeten kleine webwinkeliers die elektronica verkopen vanaf 4 april niet 7
maar 12 procent afdragen aan Amazon. De verhoging geldt voor het Verenigd
Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië, schrijft de Britse krant The
Guardian
.

In Frankrijk gaat de heffing op DVD-verkopen omhoog van 10 naar 15 procent. In
Duitsland moeten verkopers van autobanden ineens 10 procent in plaats van 7
procent afstaan. In de VS voerde Amazon een dergelijke verhoging in januari
door.

Webwinkeliers zijn bezorgd

De webwinkeliers die worden getroffen door de maatregel zijn bezorgd, maar
staan machteloos. “Is er iets dat we kunnen doen? Nee, het is Amazon”,
stelt een Britse ondernemer die liever anoniem wil blijven.

Amazon heeft een enorm bereik onder consumenten, waardoor het aantrekkelijk is
voor particulieren en kleine internetwinkels om spullen te verkopen via
Amazon Marketplace, de plek waar derden hun spullen aan kunnen bieden. Ze
betalen wel een commissie aan Amazon, maar krijgen daarmee toegang tot een
enorm klantenpotentiëel, veel groter nog dan op bijvoorbeeld eBay.

De macht van Amazon

Nadeel is dat de webwinkeliers afhankelijk zijn van de nukken van Amazon. Zo
was er eerder kritiek op het feit dat Amazon de Marketplace gebruikt
als een soort proeftuin
. Het bedrijf houdt nauwlettend in de gaten welke
producten in de Marketplace goed verkopen. Is dat het geval, dan nemen ze
die niet zelden zelf op in hun assortiment voor een lagere prijs.

Ook het verhogen van de commissie voor derden stuit op veel bezwaren van
derden. "Nu Amazon alle macht heeft, verhogen ze de tarieven voor alle
webwinkeliers die Amazon vanaf dag één gesteund hebben",
schreef een boze Amerikaanse verkoper op de website van Amazon.

Amazon ook afhankelijk

Toch kan Amazon het zich niet veroorloven de kleine internetondernemers van
zich te vervreemden. Twee vijfde van de verkopen in de aanloop naar kerst
waren afkomstig van derde partijen. Bovendien groeien de inkomsten uit de
Marketplace harder dan die van de eigen webwinkel.

Een Britse verkoper met een omzet van meer dan 1 miljoen euro op Amazon zegt
tegen The Guardian over te stappen op eBay. Hij is dan goedkoper uit, niet
alleen vanwege de lagere commissies.

Met het Paypal-betaalsysteem van eBay krijgen ondernemers binnen twee tot drie
dagen hun geld. Amazon houdt het daarentegen enkele weken vast. "Het is
een enorme belasting voor een klein bedrijf om niet bij het geld te kunnen
dat we van Amazon krijgen. Bovendien verdienen ze een vermogen aan rente",
aldus de verkoper.

Concurrenten

Concurrenten van Amazon hopen garen te spinnen bij de verhoogde tarieven. Niet
alleen eBay, maar ook de Japanse retailgigant Rakuten hoopt marktaandeel van
Amazon af te snoepen.

Rakuten versterkte de afgelopen jaren zijn positie in grote Europese markten.
In 2011 nam het concern de webwinkel Play.com over voor bijna 30 miljoen
euro. Eerder lijfden de Japanners al het Franse PriceMinister en het Duitse
Tradoria in.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl